עסק חברתי

מאגר מידע לניהול קשרי עמותות וממשל

היישות המשפטית "עסק חברתי" אינה קיימת בארץ. המונח "עסק חברתי" מתאר על פי רוב עסק הפועל למטרות רווח ושפעילותו מוכוונת למימוש מטרה חברתית. בשל כך התרבות העסקית שלו שונה משל עסקים אחרים: למשל, הוא אינו שואף למקסם את רווחיו הכספיים בכל מחיר, אלא מחשיב גם את מימוש המטרה החברתית כרווח בפני עצמו.

זהו סוג חדש של תאגיד שקיים בחו"ל, אך עדיין אינו קיים בישראל כישות משפטית. עסקים חברתיים בישראל נרשמים כעסקים לכל דבר או כצורות התאגדות אחרות (עמותה, למשל). עם זאת, אף שהגדרה זו אינה משמשת את רשות המסים, היא משמשת את רשם העמותות.

רשם העמותות מאפשר לעמותות להפעיל עסק חברתי כחברת בת או במסגרת פעילות העמותה, בהגבלות המנויות מטה. ההגדרה עשויה להיות שימושית בחיפוש עבור מקורות מימון לעסק: קרנות מסוימות וכן עסקים שיכולים להשקיע בשותפות עם העמותה. עם זאת, המיסוי על ההכנסות מעסק חברתי טרם נקבע והנושא נתון עדיין בבחינה של רשות המסים.

לקריאת הרחבה אפשר לפנות לערך אודות פעילות מניבת הכנסה.

קרא עוד

איך עושים את זה?

להלן הגדרת עסק חברתי על פי רשם העמותות:

  • פעילות עסקית בעמותה או בחל"צ הקשורה במישרין למטרות העמותה. התאגיד שואף לרווח אך לא למקסום רווחיו.
  • חברה שפעילותה מכוונת למימוש מטרות חברתיות השואפת לרווח אך לא למקסום רווחים ואשר בתקנונה נקבעה מגבלה של 50% על משיכת רווחים. ובלבד שיתקיימו כל אלה:
  1. בחברה בבעלות עמותה או חל"צ- הפעילות תהיה קשורה במישרין למטרות העמותה\חל"צ.
  2. בעסק חברתי משותף (בחברה בבעלות משותפת של משקיע פרטי ועמותה\חל"צ) – לפחות 50% מכל אמצעי השליטה יהיה בשליטת העמותה\חל"צ.
  3. בעסק חברתי משותף זכויותיה של העמותה בחלוקת רווחים לא יהיו נחותות ופחותות ביחס למשקיע הפרטי.

יודגש: ההגדרה "עסק חברתי" אינה בשימוש על ידי רשות המסים, אלא רק על ידי רשם העמותות.

מנסיון אישי...

ענבל (3).jpg

ענבל דור קרבל, מנכ"לית עמותת עלם

כמה המלצות מהניסיון שלנו בעל"ם בנושא של פיתוח פעילות מניבת הכנסה:

א. אל תנסו לעשות מה שלא בתחום המומחיות שלכם, הצמדו למה שאתם יודעים לעשות הכי טוב. גייסו שותפים שיודעים לעשות הכי טוב את מה שנצרך, כך לדוגמא: אם אתם מפעילים פרויקט לצעירות בנושא של עיצוב גרפי, תביאו מנהלת עסק מהתחום העסקי ומהתחום המקצועי הזה והעמותה תביא את הפן החברתי/טיפולי. עמותות רבות נכנסות לעסקים חברתיים ללא ידע בתחום העסקי המסויים ולא מבינות למה העסק רק מפסיד כסף. אל תנסו לעשות מה שאתם לא יודעים.

ב. אל תפחדו לחלוק ידע עבור כסף- לידע שצברה העמותה יש ערך כלכלי. כמו כן, עריכת כנסים מקצועיים בתחום הליבה של הארגון הם חשובים למיצוב שלכם כמומחים בתוכן מסוים ומניסיוננו,כנסים אלו מניבים הכנסה עתידית.

ג. אל תתביישו לגבות כסף על מה שאתם יודעים לעשות, סמנו מספר תחומים שבהם אתם מומחים ושווקו אותם כשירותים שאתם נותנים בתשלום.

סקירה מהירה

  • למי רלוונטי: עמותות המעוניינות בפתיחת עסק חברתי
  • מתי רלוונטי: שוטף
  • מחזור כספי: כל המחזורים
  • גורם ממשל רלוונטי: רשות המסים, רשם העמותות

תאריכים חשובים לסימון

לחץ להורדה