הבנק והעמותה
מאגר מידע לניהול קשרי עמותות וממשל
איך עושים את זה?
הבנת הצרכים – ראשית יש להבין את צורכי העמותה. להלן כמה שאלות מנחות שיסייעו לכם בזיהוי צורכי העמותה:
- האם העמותה משלמת משכורות? האם השכר מועבר לעובדים בהמחאות או בהעברות בנקאיות? כיצד מועברות ההפרשות לקופות הגמל?
- כיצד העמותה משלמת לספקים? כמה תנועות תשלום לספקים יש בחודש?
- האם העמותה משתמשת במטבע חוץ על דרך קבע (מקבלת כספי תרומות מחו"ל או משלמת לספקים במט"ח)?
- האם יש לעמותה פרויקטים המצריכים חשבון בנק עצמאי, הנלווה לחשבון הראשי? כמה חשבונות בנק העמותה צריכה?
- האם העמותה מעוניינת להשתמש בכרטיס אשראי? מהם הפתרונות שהבנק מציע לכך?
- האם לעמותה תזרים מזומנים המאפשר לה להתנהל ביתרת זכות או שהיא מעוניינת במסגרת אשראי ("מינוס")?
השוואת מחירי עמלות
יש להשוות את מחירי העמלות השונות: עמלת העברה בנקאית, עמלת תנועה, עמלת "מינוס", עמלות העברת מט"ח, עמלות טיפול וכן הלאה. חשוב לזכור להשוות מחירי עמלות גם מול חברות שאינן בנקאיות. לדוגמה, חברות בתחום רכישת מט"ח יכולות להציע הצעות זולות יותר מן הבנק בכל האמור בהמרות מט"ח; חברות האשראי עשויות להציע חבילה שכוללת לא רק סליקה של כרטיסי אשראי אלא גם הטמעת הסליקה באתר, ממשק להנהלת החשבונות וכו'.
השוואת איכות השירות
פרמטר שלעתים נשכח כלא רלוונטי הוא איכות השירות. טרם בחירת הסניף חשוב לענות על השאלות שלהלן:
- האם ההתנהלות היומיומית היא מול הסניף או מול מוקד שירות ארצי? האם יש קשר אישי לפקידים בסניף?
- האם הסניף עובד בימי שישי ובשעות אחה"צ?
- האם הסניף קרוב למשרדי העמותה?
- האם חשבון העמותה יוגדר כחשבון עסקי או פרטי? האם לסניף מחלקה עסקית גדולה דיה?
- האם העמותה נכללת בפרופיל הלקוחות שהסניף מעוניין לקדם אצלו?
סקירה מהירה
- למי: עמותות המעוניינות בפתיחת חשבון בנק
- מתי: שוטף
- מחזור כספי: כל מחזור
- גורם ממשל רלוונטי: רשם העמותות
תאריכים חשובים לסימון
הנחיות וטפסים
- חוברת הנחיות להתנהלות עמותות - מתוך אתר רשם העמותות
מצאתם אי-דיוקים? יש לכם מידע נוסף או הצעות לעדכון ערך זה?