מיזוג עמותה

מאגר מידע לניהול קשרי עמותות וממשל

עמותה הרוצה בכך, יכולה להתמזג עם עמותה אחרת או עם חברה לתועלת הציבור (חל"צ). הדבר יכול לקרות מסיבות כלכליות (שיקולי מיסוי, קשיים כלכליים, איגום משאבים וכו') או מכל סיבה אחרת (הרחבת תחומי פעילות, הרחבת גודל העמותה וכן הלאה). בהליך המיזוג יש תאגיד אחד "קולט" ותאגיד שני "הנקלט" (מכונה בחוק תאגיד היעד) אשר מתמזג לתוך התאגיד הקולט, על כל זכויותיו, חובותיו, עובדיו וכו'. כתוצאה מהליך המיזוג התאגיד הנקלט מתחסל. לפיכך, המיזוג כולל לא רק הליכים משפטיים אלא גם הליכים חשבונאיים ודורש תשומת לב מיוחדת לא רק להתחייבויות כספיות של תאגיד היעד, אלא גם למחויבוית שלו כלפי תורמים.

קרא עוד

איך עושים את זה?

הליכי המיזוג:

  • קבלת כל ההחלטות הנדרשות בכל מוסדות העמותה (היעד והקולטת)
  • הגשת הצעת מיזוג לרשם העמותות/ההקדשות
  • שליחת עותק הצעת המיזוג לנושים מובטחים (מי שיש בידו ערובה לחוב. כגון: משכנתא או חוזה)
  • פרסום בעיתונות
  • שליחת הודעה לנושים מהותיים (מי שחייבים לו מעל 100 אש"ח או 15% מההון העצמי של העמותה), לעובדים ולתורמים
  • הגשת בקשה לבית המשפט
  • קבלת צו המאשר מיזוג
  • דיווח לרשויות המס לאחר קבלת אישור מטעם רשם העמותות

לנוחיותכם: להלן סדר פעולות כרונולוגי שאותן צריכות לבצע כל אחת מן העמותות (יעד וקולטת) מתוך "הנחיות למיזוג עמותות/חברות לתועלת הציבור" של רשם התאגידים.

מנסיון אישי...

פז2.jpg

פז כהן, מנכ"ל עמותת "אנו"

כאשר עמותה (או חל"צ) עומדת בפני מיזוג עם עמותה אחרת, עומדות בפניה שתי אופציות: האחת, הליך מיזוג בבית משפט והשנייה, שימוש בגוף משפטי שכבר קיים (אחד הגופים המתאחדים או יישות משפטית שלישית) והיטמעות העמותה בתוכו. כל מקרה כמובן נבחן לגופו, אך אני נוטה להמליץ בחום על האופציה השנייה. אמנם בדרך זו העמותה מפסידה נכס מרכזי - את השם שלה - אך לרוב הדבר לגמרי שווה את זה; מיזוג בבית משפט הינו הליך מורכב וארוך. ובכלל, אני ממליץ כי בעת מיזוג בין עמותות יבחר שם חדש, כך לא ייווצר מצב של חוסר איזון לטובת ארגון אחד שישאיר משקעים בין בהמשך.

מעבר להליך הטכני, כאשר ממזגים עמותות חשוב להיות מאוד רגישים בשמירת חלוקה שווה בין הארגונים המתמזגים - בין אם זה נציגות בוועד המנהל או חלוקת תפקידים בעמותה. נדרשת שקיפות בין חברי ההנהלות לצוות העובדים – ובינם לבין עצמם. עד שייבנה אמון, חייבים מערכת של איזונים ובלמים שתמנע "השתלטות" או דומיננטיות יתר של אחד הארגונים. מהצד השני, חייבים לחדד את המטרות ולהפסיק מוקדם ככל שניתן בפעילויות שאינן בליבת הגוף החדש.

אני ממליץ להרכיב ועד מנהל רזה בעת מיזוג (המינימום הנדרש), בכדי לא לטרטר אנשים רבים. זאת משום שבעת מיזוג עמותה ישנם הליכים ביורוקרטיים רבים הדורשים את מעורבות הועד המנהל כגון החלטות וחתימות "טכניות" מול הבנקים, שותפים, מוסדות ממשלתיים ועוד.

הליך האיחוד של העמותות יכלול, בדרך כלל, גם שינוי מעמדם של העובדים. חשוב לראות בעובדי העמותה חלק משמעותי בהליך המיזוג ולשתפם בתהליך ככל האפשר. ככל שההליך יעשה בשקיפות גבוהה יותר, עובדי העמותה יהיו רתומים יותר ולא יפחדו מהשלכותיו. ככלל, בעת המיזוג צריך המנכ"ל והועד המנהל לשים את האגו בצד, לייצר אמון, סביבה חברתית ונעימה ולאפשר לעובדים להכיר האחד את השני. בנוסף – חשוב מאד להיעזר ברואה חשבון ועורך דין מצוינים שיקלו על התהליך. לטיפים נוספים לחצ/י כאן

סקירה מהירה

  • למי רלוונטי: למעוניינים במיזוג עמותה
  • מתי רלוונטי: בעת מיזוג עמותה
  • מחזור כספי: כל המחזורים
  • גורם ממשל: רשם העמותות

תאריכים חשובים לסימון

לחץ להורדה