רישום עמותה
מאגר מידע לניהול קשרי עמותות וממשל
איך עושים את זה?
ראשית יש להרשם ברשם העמותות, לאחר מכן במע"מ ורק לאחר מכן במס הכנסה. המעבר בין התחנות הוא לינארי ולא ניתן לקפוץ מתחנה לתחנה.
הכנות ובירורים מקדימים שיחסכו זמן בהמשך:
- כמה אנשים? עבור רשם העמותות ומע"מ מספיקים לפחות 2 אנשים, בגירים, אבל הרישום במשרדי מס הכנסה מחייב שתהיו שבעה אנשים לפחות שאינם קרובי משפחה.
- מה שם העמותה?
- מה מטרות העמותה?
- מה המען שלה?
- תקנון העמותה – ברירת המחדל הינה אימוץ תקנון העמותה המצוי, אך קיימים מספר תיקונים (סעיפים בתקנון) שבלעדיהם לא ניתן לרשום את העמותה במשרדי מע"מ [ראו - תקנון העמותה].
- תשלום אגרת רישום עמותה
שימו לב! שירות חדש של רשם העמותות וההקדשות - רישום עמותה או חל"צ באופן מקוון
במסגרת השירות יוכלו עורכי דין בעלי כרטיס חכם להגיש בקשה לרישום עמותה וחברות לתועלת הציבור מהמשרד באמצעות המחשב, ללא צורך בהגעה למשרדי הרשם. בנוסף, ניתן לשנות כתובת של עמותה באופן מקוון. באשר לבקשות שיוגשו באופן זה, המשך הטיפול יהיה באמצעות המייל ותעודת רישום העמותה תומצא למבקשים באמצעות דואר רשום . לרישום ופרטים נוספים באתר רשות התאגידים.
מנסיון אישי...
לפני שמחליטים על הקמה ורישום של עמותה, אני ממליצה מאוד לבחון את כל האופציות העומדות לרשותכם - צריך להבין לעומק מהו הצורך עליו רוצים לענות, מה הן דרכי הפעולה, מהי ההתנהלות הכלכלית ורק לאחר מכן להחליט על המודל. ישנן אופציות רבות בטווח שבין פתיחת עמותה לפתיחת חברה עסקית. בין הדברים שכדאי לשקול לפני פתיחת עמותה: אילו התקשרויות הארגון מעוניין לעשות, ענייני מיסוי שונים (לדוגמה, ישנו מס שכר גבוה לעמותות, עמותה אינה מזדכה על מע"מ, וכן לוקח לרוב זמן רב עד שעמותה מקבלת פטור מארנונה) ועוד. שלא כבעבר, כיום ניתן לקבל תמיכות ממשלתיות גם לא כעמותה, אלא כיזם פרטי וחשוב לדעת זאת. עם זאת, ככל שמרבית הפעילות הולכת להתבסס על פילנתרופיה, ככל הנראה פתיחת עמותה היא הפתרון המיטבי. בנוסף, ממליצה לשקול שיתוף פעולה של הארגון/הפעילות עם עמותה קיימת ובכך לחסוך המון ניירת וביורוקרטיה. לטיפים נוספים לחצ/י כאן
מנסיון אישי...
אני ממליצה להגיע לשלב רישום העמותה לאחר תהליך סדור לגיבוש מטרות העמותה. מניסיוני כדאי להקים "צוות חשיבה" מצומצם שיעסוק בגיבוש משנה סדורה של הגוף שאותו הולכים להקים. אני בהחלט מאמינה כי חשוב לחשוב על התוכן בטרם מקימים את העמותה, הדיוק של הדברים מאוד משמעותי להמשך הדרך. כאשר מתכננים וקובעים מטרות ויעדים מראש, מגיעים מאוד בשלים להליך הפורמלי של רישום העמותה ברשם העמותות ולליווי המשפטי. רישום העמותה הוא אמצעי ולא מטרה, וכך צריך לגשת לתהליך. מעבר לכך, אני ממליצה להיות מאוד מדויקים, קפדניים ויסודיים בהגשת הטפסים לרשם העמותות, לענות בדיוק על השאלות שנשאלו ולמנות אדם יסודי לביצוע מטרה זאת. לטיפים נוספים לחצ/י כאן
סקירה מהירה
- למי רלוונטי: למעוניינים בפתיחת עמותה
- מתי רלוונטי: בעת רישום עמותה
- מחזור כספי: כל המחזורים
- גורם ממשל: רשם העמותות
תאריכים חשובים לסימון
אולי יענין אותך גם
מצאתם אי-דיוקים? יש לכם מידע נוסף או הצעות לעדכון ערך זה?